Oké, dus bloggen is slim om te doen. (zie mijn vorige blog) Je wilt graag gaan beginnen en hebt ook de tips over het hoe gelezen. Maar waar schrijf je dan vervolgens over?
1) Wat wil je van me weten?
Bedenk wat je doelgroep wilt weten. Welke vragen krijg je vaak van klanten? Wat willen ze weten over jouw dienstverlening of jouw producten? Wat zijn belangrijke nieuwtjes op jouw vakgebied? Welke problemen komen ze tegen en wat is jouw oplossing?
Bijvoorbeeld: je hebt een massagepraktijk en krijgt de vraag: wat is het verschil tussen een massage bij jou en die in de sauna? Of je verkoopt kunstgras. Moet je dat nu eigenlijk nog onderhouden? En wat moet je dan precies doen?
Zet deze dingen eens op een rijtje en probeer antwoorden te formuleren. Probeer een duidelijk standpunt in te nemen, stelling te nemen, waardoor je opvalt. Ben je niet zo? (zoals ik?) Ga dan juist in op de twijfel! Want dat zegt veel over jou en kan een klant over de streep trekken.
2) Aanvullingen op je website, specificeren algemene teksten
Een tweede relatief eenvoudige manier om “content te genereren” (= nieuwe stukjes te schrijven) is kijken naar wat je eigenlijk aan extra informatie kwijt zou willen op jouw website. Lees de artikelen die je al hebt staan en probeer hierop door te borduren. Nu mag het! Laat hierbij ook wat meer van jezelf zien. En geef verhalen uit de praktijk. Referenties, maar dan in verhaalvorm, bijvoorbeeld. Hoe kwam iemand binnen, wat heb je gedaan en hoe ging hij/zij weer weg. Probeer het te veralgemeniseren, zodat anderen zich erin herkennen.
3) Reageer op nieuwtjes of berichten in sociale media
Houd in een schriftje of agenda bij wat je opvalt in de pers dat te maken heeft met jouw bedrijf of vakgebied. Of noteer wat er in je persoonlijke leven gebeurt dat je zou kunnen gebruiken. Je kunt je ook aanmelden bij Google Alerts, dan krijg je een e-mail als er artikelen met een bepaald onderwerp op internet verschijnen. Die kun je gebruiken als input of aanleiding voor een eigen artikel.
4) Vraag je relaties wat ze willen lezen!
Dat kun je doen via sociale media of bijvoorbeeld bij netwerkgesprekken. Vaak lijken dingen voor jou heel logisch, maar zijn ze voor buitenstaanders echte eye-openers. Denk er wel aan dat je inhoudelijke informatie geeft. Een blog is geen reclamefolder.
Alles is al gezegd en geschreven. Maar niet door jou!
Soms zakt de moed je in de schoenen als je alle andere blogs leest. Dan kun je je afvragen: waarom zou ik hier nog iets over zeggen? Alles is toch al gezegd? Laat je vooral niet ontmoedigen door de gedachte dat je origineel moet zijn. Alles is al gezegd, maar nog niet door jou! Juist de draai die jij aan een onderwerp geeft, maakt het speciaal. En op die manier kun je alsnog je lezers inspireren. (Of dacht je dat ik dit allemaal zelf had bedacht?)
Bloggen, moet dat nu ècht?
Nee, het móet natuurlijk niet. Maar bloggen kan een handig en effectief onderdeel zijn van je hele marketingstrategie. Doe het als het bij jou en je bedrijf past. Leef je in in je klant en probeer zijn of haar vragen te beantwoorden. En mocht je er toch niet helemaal zelf uit komen, kun je natuurlijk altijd contact met mij opnemen!
Wil je een uurtje met mij bomen over je blog?
Pingback: Zelf bloggen en wat hulp nodig?
Pingback: Bloggen, moet dat nu echt? En hoe dan?