Tips voor ouders en kinderen
In deel 1 van deze serie kon je lezen waar kinderen sociale media vooral voor gebruiken. In dit vervolg geef ik een handreiking hoe kinderen (maar ook volwassener) veiliger met het gebruik om kunnen gaan.
Maak duidelijke afspraken
Gebruik nieuwe technologieën, zoals sociale media, naar hartenlust, maar laat ze niet het leven beheersen. Wees eerlijk. Hoe vaak pak je zelf niet zomaar de telefoon als je even ergens staat te wachten? Is het dan vreemd dat kinderen diezelfde drang hebben?
Sociale en nieuwe media zijn aanvullingen op traditionele vormen van menselijk contact, niet vervangers. Probeer kinderen zelfrespect, integriteit en verantwoordelijkheid mee te geven. Net als vóór de nieuwe media.
Kinderen hebben grenzen, regels en toezicht nodig. Zeker op dit onbekende terrein. Bepaal daarom samen de beeldschermtijden. Kijk hiervoor naar alle beeldschermen die er in huis zijn en waarop uw kind zich kan afzonderen: smartphone, tablet, nintendo ds, computer, tv (x-box, wii, playstation). Bepaal samen de limiet per dag en houd hem of haar daaraan. Denk ook eens aan een schermvrije dag in de week.
En waar blijft de smartphone ’s avonds en ’s nachts. Mogen de schermpjes mee naar de slaapkamer? Schermpjes aan tijdens het eten? Of legt ieder gezinslid de telefoon even buiten bereik? Geef hierbij zelf ook het goede voorbeeld.
Houd de vinger aan de pols wat betreft de activiteiten op sociale media. Vraag wat uw kind op internet doet, met wie hij of zij contact heeft, of je een keer mee mag kijken of zelfs mee mag doen. Vaak willen ze maar wat graag dingen aan ons uitleggen.
Voorkom vervelende online ervaringen
Je kunt niet alles voorkomen, maar de kans en de impact wel verkleinen. Loop samen met je kind de privacyinstellingen van de platforms na. Vertel ook dat het beter is alleen vrienden te worden met mensen die ze ook echt kennen. En waarom dat zo is.
Druk ze op het hart dat privégegevens als adres, telefoonnummer, bankrekeningnummer, BSN-nummer, creditcardgegevens niet op sociale media horen. Maar leg ze ook uit dat ze goed moeten nadenken over alle andere dingen die ze plaatsen. Teksten, films en foto’s blijven altijd bestaan en kunnen iemand nog jaren achtervolgen.
Leg ze de volgende vraag voor als ze foto’s of tekst op Facebook, Twitter, Snapchat of Instagram zetten: “Zou je dit op groot scherm aan wildvreemden in een vol voetbalstadion laten zien? Of aan je oma?” Want ook als een profiel is afgeschermd, kunnen foto’s bij anderen terecht komen! Bijvoorbeeld doordat iemand ze op zijn eigen computer opslaat, eventueel bewerkt en zelf weer deelt.
Er vinden veel domme acties plaats op internet die vervelende gevolgen kunnen hebben. Zoals het maken en ongevraagd delen van foto’s en filmpjes tijdens een logeerpartijtje of in de kleedkamer. Een belangrijke regel voor kinderen is daarom: vraag altijd toestemming voor je foto’s van anderen tagt, post of deelt. En ook hierbij geldt: wat doe je zelf? Deel jij zomaar foto’s van jouw kinderen en vrienden?
Zorg dat het zo moeilijk mogelijk wordt om in accounts in te breken. Kies voor ieder account een ander wachtwoord en maak het moeilijk te kraken: geen gewone woorden, niet de naam van vriendje of huisdier. Wel vreemde tekens en cijfers. En regelmatig veranderen. Een handig hulpmiddel hierbij is Keepass, een online kluis voor het opslaan en aanmaken van wachtwoorden.
Benieuwd naar jouw voetstappen op internet? Google jezelf af en toe.
En als er toch vervelende dingen gebeuren?
Zorg dat kinderen bij jou terecht kunnen. Maak dingen bespreekbaar, bijvoorbeeld door vooraf samen een smartphonecontract zoals dit op te stellen. Zorg bij pesten via whatsapp of chats voor bewijsmateriaal. Gooi berichten dus niet weg, maar maak er een screenshot van.
Meer informatie:
- www.mijnkindonline.nl
- www.digitaalpesten.nl
- Smartwise opvoeden, Kinderen opvoeden in het digitale tijdperk, Janell Burley Hofman, 2014
- Sociale media voor kids, Veilig en plezierig vrienden maken op internet, César Cleijn, 2011
- Soci@l kids, je kind op social media – Marlies Slegers (Scriptum, 2012)
- Sociale media op de basisschool – red. Remco Pijpers, 2013