Met Bestseller, wat elke beginnende schrijver moet weten van Paul Sebes op mijn schoot, kijk ik met een verse blik naar mijn eigen manuscript. Het is duidelijk dat er nog een hoop aan moet gebeuren en dat is meer dan er een eindje aan breien. Want “het leest lekker weg” is natuurlijk wel een complimenteuze opmerking van mijn proeflezers, het is nog geen garantie voor een goed boek. Ik ga proberen de komende tijd mijn eigen kritische redacteur te zijn. Degene die je tijdens het schrijven zelf het liefste uitzet, anders durf je geen letter op papier te zetten. Nu mag ze los!
Nu ik er zo over nadenk, besef ik dat ik al heel veel schrijfboeken heb gelezen, vooral scenarioschrijfboeken. Een bloemlezing, misschien heeft iemand er iets aan:
Hollywood
Mijn eerste kennismaking met dit ambacht was Screenplay van scriptgoeroe Syd Field, die me kennis liet maken met de drieactenstructuur in Hollywoodfilms. Daarna kwam de vermakelijke biografie Adventures in the screentrade van scenarioschrijver William Goldman. Dat was een leuk inkijkje in de wereld van scenarioschrijvers in Hollywood. Op de Scriptschool maakte ik kennis met Ger Beukenkamp en zijn klassieker De verborgen schrijver. Hoe frustrerend was het, als je na het presenteren van je eigen briljante filmidee alleen maar te horen kreeg: “en waar zit nu het drama?” Conflicten, ja, daar moet je net mee aankomen bij een conflictmijdend type als ik. Het blijft een persoonlijk leerpuntje. Een ander standaardwerk is van Robert McKee: Story. Hij geeft zo’n vier keer per jaar uitverkochte seminars in London, New York en LA. Lijkt me fantastisch om daar een keer bij te zijn.
Formules
Op eigen initiatief kocht ik Kill your darlings, van de Nederlandse soapkenner Rogier Proper. Een heel praktisch boek, omdat het echt over de Nederlandse film- en televisieindustrie gaat. En na een workshop van Paul Ruven mocht een exemplaar van Het geheim van Hollywood natuurlijk niet in mijn boekenkast ontbreken, uiteraard gesigneerd door de schrijver zelf. Ik vond het een nuttig boek toen ik van mijn afstudeerscript Geen melk zonder mest een romcom probeerde te maken. Altijd lekker, van die invuloefeningetjes en zowaar een wiskundige formule! (Verrek, zijn tweede boek Rijk door één zin, het gouden filmidee heb ik toch ook? Waarom staat het niet in de kast? Uitgeleend? Melden! Nu! Want ik krijg ineens een topidee.)
Comedy
Om de comedy in dezelfde romcom te vergroten, verdiepte ik me in The Comic Toolbox van John Vorhaus. Ook niet de minste, want hij schreef afleveringen van Married…with Children. Fout, maar grappig. En, omdat ik een grote fan ben van Richard Curtis (schrijver van Four Weddings and a Funeral, Nottinghill, Bridget Jones’ Diary èn Love Actually – hoe goed kun je worden??) probeerde ik zijn geheimen te ontfutselen door Story and Character, Interviews with British Screenwriters te lezen. Ik voel dat ik er bijna ben :).
Niet alleen film
Heel herkenbaar als je je af en toe als schrijver een nietsnut en een klaploper voelt is Het Geheim van de Schrijver van Renate Dorresteijn. Goed voor het moreel en zelfvertrouwen van alle type schrijvers. Zo ook het Handboek voor Schrijvers van Maaike Molhuysen en De Wil en de Weg van Jan Brokken. Deze reddingsboeien zijn gelukkig ook te leen bij de bibliotheek en staan dus niet op mijn eigen boekenplank. De Schrijfbibliotheek van Uitgeverij Augustus die deze boeken uitgeeft, is sowieso een onuitputtelijke bron van inspiratie. Daar komt ook De 36 dramatische situaties van Jan Veldman vandaan: “Uit dit boek kan de potentiële schrijver, op zoek naar een goed verhaal of idee, inspiratie halen.” Leuk! Niet om door te komen vond ik daarentegen The hero with a thousand faces van Joseph Campbell. Het is dan ook geen schrijfhandboek, maar een wetenschappelijke verhandeling over helden in de mythologie. Mijn bladwijzer is blijven steken bij pagina 23.
Extra zetje
En nu dus Bestseller. Het geeft mij net weer even dat zetje dat ik nodig had om weer verder te gaan. En zo blijft mijn schrijfbibliotheek en daardoor hopelijk mijn kennis en inzicht zich uitbreiden. En kom ik er ineens achter dat er toch iets dat ik spaar. Mocht je iets willen lenen, laat je horen! Mocht je even niet weten wat je me kado moet geven…