Op 20 maart is het Wereldverteldag (World Storytelling Day). Dit betekent, dat wereldwijd ontelbare verhalenvertellers in alle mogelijke talen en op iedere denkbare plaats hun verhalen vertellen. Denk je eens in: terwijl wij nog op één oor liggen, worden in Azië en Australië met woorden nieuwe werelden geschapen of eeuwenoude verhalen weer herverteld. Met recht: een nieuwe lente, een nieuw geluid.
Storytelling
Vertellen is een oeroud ambacht dat de laatste jaren weer volop in de belangstelling staat. Want verhalen vertellen is niet alleen vermaak. Het is ook een uitstekende manier om een boodschap over te brengen. Wat blijft er beter in je hoofd zitten dan een spannend of ontroerend verhaal? Het is daardoor een hele krachtige manier van communiceren. Ook ondernemers kunnen hiervan profiteren, want storytelling (zoals het dan in goed Nederlands in communicatieland heet) is een instrument om aandacht te krijgen van de pers, medewerkers te werven, kapitaal te krijgen en klanten te vinden, binden en boeien. Verhalen geven daarnaast structuur aan complexe zaken en kunnen het ontastbare wat tastbaarder maken.
Drijfveren
En om wat voor verhalen gaat het dan bij ondernemingen? Denk aan: Hoe is de onderneming ontstaan en vooral waarom? Wat zijn de drijfveren van de oprichter en de mensen die er werken? Hoe zijn ze verbonden met het bedrijf en met de omgeving? Waar wil men naartoe? Het gaat in dit geval niet om hèt verhaal, maar de verbinding vinden of maken tussen de verschillende verhalen.
Uw verhaal
Vindt u het moeilijk om zelf uw verhaal te verwoorden? Voor uw bedrijf? Of uw persoonlijke levensverhaal? Neem dan eens contact op met mij. Ik luister graag en schrijf op zo’n manier op dat het, ook met mijn woorden, uw verhaal blijft.
Tot slot een prachtig voorbeeld van hoe je een commercieel verhaal kunt vertellen door middel van animatie.
[vimeo http://vimeo.com/37445157]