Goed, het is dus handig om voor het vergroten van je zichtbaarheid om een blog bij te houden. (Zie vorige blog.) Maar hoe doe je dat dan? Ik zet hier wat tips op een rij.
1) Zorg voor een blogpagina die je zelf kunt bijwerken
Je wilt niet elke keer hoeven wachten tot je webbouwer tijd heeft, toch? Mocht dit heel lastig te realiseren zijn op jouw website, overweeg dan om je eigen blog aan te maken op WordPress of Blogger. Dit gaat heel gemakkelijk, zeker als je al een Google account hebt.
2) Combineer bloggen met sociale media
Laat via sociale media weten dat je een nieuwe blog hebt geplaatst. Dit kan op je eigen Facebookpagina, Twitter en Linkedin pagina, maar vlak ook je bereik via Linkedin groepen niet uit. Bovendien vergroot je hiermee niet alleen je bereik, maar ook je expertstatus. Je kunt ook op zoek gaan naar platforms van vakgenoten. Zij zijn vaak op zoek naar vaste bloggers om hun content te verversen!
3) Schrijf regelmatig, maar alleen als je iets te melden hebt
Beetje tegenstrijdig misschien, maar het is voor lezers prettiger als ze weten wanneer ze een nieuwe blog kunnen verwachten. Er is geen standaard voor. Eén of twee keer per maand, elke week of elke dag? Bedenk voor jezelf wat je haalbaar acht en probeer je daaraan te houden. Maak een lijstje met onderwerpen. Probeer een paar blogs per keer te schrijven, zodat je een voorraadje hebt liggen, maar als je echt niets kunt bedenken of geen tijd hebt, doe het dan niet!
4) Kies één onderwerp
Wijk je af van je onderwerp? Hoera! Dan heb je waarschijnlijk een volgend onderwerp voor een blog erbij! Schrijf het op en werk het later of direct uit, maar splits de twee! Je kunt ook je informatie over verschillende blogs verspreiden (deel 1 t/m 6 bv.) Zie bijvoorbeeld blog van Daan: http://www.bureau-daan.nl/kennis/: Hoe we visitekaartjes liever niet zien en Hoe we visitekaartjes liever wel zien. Of mijn blog over bloggen dat ik ook in delen heb geknipt.
5) Schrijf leesbaar
Laat je niet verleiden tot jargon of blabla, maar gebruik duidelijke taal en verdeel je verhaal in alinea’s. Zet koppen boven de alinea’s. Zet je zoekwoorden erin! En maak je blogs niet te lang. Mensen lezen niet graag hele lappen tekst op computer of tablet.
6) Kies een aansprekende titel die lezers naar binnen trekt
Dit mag best prikkelend zijn. De nuance komt wel in je stuk (of niet), maar dan heb je de lezer wel alvast binnen!
7) Zorg dat je lezers kunnen reageren
Stel een vraag onderaan je blog. Daag je lezers daarmee uit om te reageren. Je hoeft niet bang te zijn voor negatieve reacties. Meestal kun je reacties modereren voor ze geplaatst worden. Zorg wel voor een goed spamfilter. En reageer ook op de reacties die je krijgt! Zo krijg je een levendige conversatie.
8) Maak gebruik van lijstjes: de beste 10 tips voor…
Dit schijnt heel aantrekkelijk te zijn voor mensen om op te klikken ;-).
Bloggen, moet dat nu echt?
Nee, het móet natuurlijk niet. Maar bloggen kan een handig en effectief onderdeel zijn van je hele marketingstrategie. Doe het als het bij jou en je bedrijf past. Meer lezen over hoe je onderwerpen voor je blog verzint? Kijk dan hier. En mocht je er toch niet helemaal zelf uit komen, schakel dan een ervaren tekstschrijver in!
Heb ik je weten te inspireren tot het schrijven van een blog? Laat het even weten!
Pingback: Bloggen, moet dat nu echt? Maar waarover dan?
Pingback: Bloggen, moet dat nu echt?