Ik ben net begonnen met de tweede serie workshops creatief schrijven voor kinderen van de naschoolse opvang. Zes weken lang, elke week één uurtje om samen verhalen te verzinnen. Wat een genot! Prachtig ook om te zien hoe verschillend de kinderen zijn. Er zijn kinderen bij die bij mij in de les komen, omdat ze zelf graag willen, nieuwsgierig zijn, een vriendje of vriendinnetje meedoet, maar ook zijn er kinderen die min of meer gestuurd worden door hun ouders of de leiding.
De eerste les is daarom even aftasten. Wennen aan elkaar, aan het lokaal, wennen aan de lessen. Maar net als de vorige keer begonnen er direct een paar enthousiast te vertellen en zo gauw ze pen en papier voor hun neus hadden: te schrijven. En zo ontstonden er al direct moordende hamsters, stoere prinsessen en ondernemende tweelingen.
Verteltalent
En ook als je nog niet zo’n grote schriftelijke woordenschat hebt, kun je de meest fantastische verhalen verzinnen! Zo’n meisje had ik vorig jaar in de les. Ze zat pas in groep 4, kwam dus regelmatig aan me vragen hoe je een bepaald woord schrijft, maar ze bleek wel al veel originele verhalen in haar hoofd te hebben. Toen we bezig waren met het thema sprookjes, bijvoorbeeld, kwam ze direct op de proppen met een prinses die helemaal niet zo lief en aardig is. Een veel spannender uitgangspunt voor een verhaal.
Verhaalstructuur
Ze had ook al een aardig besef van de structuur van verhalen. Als een dolfijn je hoofdpersoon is, mag hij best even heel gelukkig zijn in het begin, maar het verhaal komt pas echt op gang als er iets onverwachts of vervelends gebeurt. En uiteindelijk ging ze ook ze zelf bewust op zoek naar een mogelijkheid en aanleiding voor een ommekeer. Begin, midden en eind. Eerste en tweede keuze leven. Grootste gevecht. Ger Beukenkamp in een notendop en allemaal op gevoel. Een geboren verteltalent!
Genoeg ideeën
Het eerste doel van mijn workshop is kinderen plezier te laten beleven aan verhalen verzinnen en schrijven. Begin maar gewoon en zie waar het je brengt. Voor mij is zo’n cursus met kinderen ook heel inspirerend. En confronterend. Want het probleem dat kinderen al in de eerste les bij mij neerlegden is zó herkenbaar. “Juf, ik begin telkens met een verhaal, maar dan maak ik het niet af.”
Oeps. Ik zie de map met mijn eigen verhaalideeën voor me en formuleer in mijn hoofd een tweede doel. Het wordt tijd voor een lesje verhalen afmaken.
Wat leuk! Ik ben er vorige week achter gekomen dat mijn dochter van bijna 9 heel leuk verhaaltjes schrijft. Ik ben op zoek naar een mogelijkheid voor haar zich hier verder in te verdiepen, maar ik kom weinig tegen over workshops of lessen voor kinderen. Jij zit meer in dat wereldje, heb jij ideeen?
Hi Anke, bedankt voor jouw enthousiaste reactie! En wat leuk dat jouw dochter zo’n plezier beleeft aan het schrijven. Ik merkte, toen ik de workshop Creatief Schrijven aan het voorbereiden was, dat ik ook niet veel andere cursussen voor kinderen kon vinden. En dat is jammer! Misschien is er een kunstcentrum of cursuscentrum bij jullie in de buurt waar ze zoiets organiseren? In bibliotheken worden ook weleens schrijfcursussen georganiseerd.