Tegenwoordig wordt vaak vanaf groep 1 al Engels op de basisschool gegeven. In de eerste leerjaren is dat voornamelijk Engelse liedjes zingen, spelenderwijs wat woordjes leren en bekend raken met dingen als woordvolgorde en uitspraak. De focus ligt op de spreekvaardigheid. Er wordt van de groepsleerkracht verwacht dat die hier zelf mee aan de slag kan.
Even schakelen
Dat is voor sommige juffen en meesters best even wennen. Hoe lang is het geleden dat ze Engels spraken? En dat ze zelf Engels hebben gehad op school? Ze zijn onzeker over hun eigen kennis en vaardigheden. En het voelt onnatuurlijk om in de les over te schakelen van Nederlands naar Engels. Daar zouden ze best wel even mee willen oefenen!
Rollenspel
Dit jaar ben ik begonnen met het geven van workshops Engels voor leerkrachten. In kleine groepjes doen we verschillende opdrachten waarbij de nadruk ligt op luisteren en spreken. Ik stip wat grammatica aan, we oefenen ermee en we doen een rollenspel om gesprekken met ouders te oefenen. Maar we wisselen ook tips en ervaringen uit over welke (spel)materialen en lesvormen zich lenen voor de Engelse les. We praten vooral zoveel mogelijk Engels.
Schroom overwinnen
Het is de bedoeling dat de cursisten het leuk vinden om met Engels bezig te zijn en daardoor hun schroom overwinnen. Er worden geen examens afgenomen. Hooguit laat ik vooraf wat tests maken om te zien op welk niveau de deelnemers het Engels beheersen. En dat niveau blijkt trouwens vaak erg mee te vallen, ze weten en kunnen meer dan ze denken.
Join us
Denk je nu: dat is misschien wel iets voor op mijn school? Neem even contact met me op, dan hoor je snel van mij!