In januari 1995 mocht ik mijn eerste academische bul in ontvangst nemen: ik was vanaf dat moment een Master (ben ik de enige die dan aan Yoda denkt?) of Arts in de Engelse taal- en letterkunde. Nu (27 1/2 jaar later!) heb ik, zoals een collega-docent het noemde “eindelijk mijn studie afgerond” door Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Taal- en cultuurwetenschappen te worden. Mijn kleine aanstelling als docent op mijn oude middelbare school is in september verlengd. Zo heb ik de tijd om langzaamaan wat van mijn oude werkzaamheden (schrijven, vertalen en redigeren) weer op te pakken en tegelijkertijd heel veel ervaring op school op te doen.
Het is niet voor niets dat mijn laatste blogbericht op deze website van een jaar geleden is. Schooljaar 21/22 was een heftig jaar: geen tijd om te bloggen, geen tijd om fictie te lezen, geen tijd om te redigeren en zelfs geen tijd om iets te schrijven dat niet met de studie te maken had. Nu heb ik die tijd ineens weer wel en voelt het alsof ik uit een diepe slaap ontwaak. De ‘mature’ (rijpe) student is een beginnend docent geworden. Het is nu tijd voor het echte werk. En daar heb ik enorm veel zin in!
Ik doe ertoe
Tijdens de uitreiking gebeurden er twee dingen waardoor ik het gevoel kreeg dat ik ‘ertoe doe’: 1) mijn supervisor vroeg me hoe het met het vervolg op Weekendje Weg ging (een appèl op mijn schrijversschap en discipline) en 2) een schoolbegeleider vroeg me of ik er zelf voor gekozen had om maar 6 lesuren per week te geven, zo niet dan moest ik maar eens op haar school komen praten (een appèl op mijn docentschap). Antwoord op vraag 1: ik zoek nog een goed schrijfritme, maar wil het boek voor 2023 afronden. Antwoord op vraag 2: ja, het is een zelf gekozen kleine aanstelling dit jaar, omdat ik graag aan mijn antwoord op vraag 1 wil voldoen.
Creatief docent
Mijn nieuwe rol voelt nog wat onwerkelijk. Ik knijp mezelf af en toe in de arm en besef dan dat ik echt 83 leerlingen in havo 2, 3 en 4 onder mijn hoede heb. Ik ken bijna alle namen al! Het blijft een groot avontuur, waarin het creatieve schrijven hopelijk een belangrijke plaats krijgt. Zowel bij mij, als bij mijn leerlingen.